De risico’s van slechte softwarekwaliteit voor de bedrijfscontinuïteit
Door Barri Jansen / feb 2021 / 1 Min
Inhoudsopgave
MyZAP helpt evenementen om hun energievoorzieningen slim en efficiënt in te richten. Hiermee ondersteunen ze wereldwijd binnen- en buitenevenementen in hun reis naar verduurzaming. Op basis van een uitgebreide inventarisatie van alle elektrische apparaten die leveranciers (van foodtruck tot licht- en geluidstechnicus) op een evenement gebruiken én een acurate berekening van de energiebehoefte wordt een advies gegeven hoe de optimale (tijdelijke) energievoorziening op het evenement in te richten. Dit noemen ze een Slim Stroomplan. Met een Slim Stroomplan realiseert de klant gemiddeld ca. 40% besparing op brandstofverbruik en soms wel tot 80% in CO2 reductie.
MyZAP helpt festivals als het gaat om energievoorziening, vooral wanneer deze plaatsvinden op locaties, zoals weilanden waar standaard stroom infrastructuur ontbreekt. Een van de kern uitdagingen is de toenemende druk op festivals om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit komt door strengere milieueisen. Festivals zijn daarom op zoek naar alternatieven voor dieselgeneratoren, die aanzienlijke hoeveelheden CO2 uitstoten. En er is de wens om te besparen op energiekosten.
Naast de druk om groener te worden, wordt ook de energiebehoefte van festivals steeds groter. Dit komt door de groei van festivals in omvang en complexiteit, waardoor de vraag naar energie voor licht, geluid en andere faciliteiten toeneemt. Hoewel sommige apparaten zuiniger zijn geworden, blijft de energievraag stijgen.
Een ander probleem is dat festivalorganisatoren vaak weinig inzicht hebben in de hoeveelheid stroom die nodig is, wat resulteert in het gebruik van meer generatoren dan noodzakelijk. Dit leidt tot hogere kosten en een grotere ecologische voetafdruk, omdat generatoren vaak onnodig aan staan.
Om deze problemen aan te pakken, heeft MyZAP een online calculatie tool ontwikkeld die helpt bij het samenstellen van een nauwkeurig en geoptimaliseerd energieplan. Samen met Avisi gaat MyZAP een nieuwe inventarisatie tool ontwikkelen, waardoor het makkelijk wordt om een compleet overzicht te krijgen welke elektrische apparaten de leveranciers naar het evenement meenemen en daar gebruiken. Hiermee wordt de betrouwbaarheid verhoogd, worden kosten verlaagd en de milieu-impact geminimaliseerd.
Het ontwikkelingsproces van MyZAP begon met een grondige analyse van de behoeften en vereisten van alle stakeholders van een evenement tijdens een Software Requirements Sprint van Avisi. Deze sprint, uitgevoerd in samenwerking met Avisi’s businessanalisten en software engineers, had als doel het MyZAP-softwareplatform te definiëren voor zowel de bouw- als de exploitatiefase. Binnen slechts twee dagen kregen we een diepgaand inzicht in de Customer Journey en de User Story Map van MyZAP.
In de Customer Journey wordt gekeken naar de stappen en ervaringen van de stakeholders, terwijl de User Story Map een methode is om de product backlog helder en begrijpelijk te maken. Door user stories te presenteren die bestaan uit functies en taken, biedt de User Story Map context en inzicht in de klantreis.
Na de Software Requirements Sprint heeft Avisi inzicht gegeven in de Proof of Concepts die moeten worden uitgevoerd, het Minimum Viable Product (MVP) en de opzet van de roadmap.
Naar aanleiding van de Software Requirements Sprint zal MyZAP hun product verder door Avisi laten ontwikkelen. Dit biedt een oplossing voor evenementenorganisatoren, -producenten en stroomleveranciers. Het begint met het inventariseren en begrijpen van het stroomverbruik op een specifieke locatie, zoals een festival. Met de inventarisatietool (zie afbeelding) kunnen gebruikers, zoals foodtruck-eigenaren, aangeven welke apparatuur ze gebruiken. Op basis hiervan kan MyZAP het totale stroomverbruik inschatten en een gedetailleerd stroomplan maken voor het evenement.
De software berekent het elektrisch vermogen en energieverbruik van tijdelijke energie-installaties, waardoor het een advies kan geven voor een optimale energievoorziening. Dit advies, genaamd een Slim Stroomplan, leidt gemiddeld tot een besparing van ca. 40% op brandstofverbruik in vergelijking met situaties waarin dit plan niet wordt gebruikt. Bovendien biedt de tool informatie voor het efficiënt inzetten van mobiele batterijen in combinatie met dieselaggregaten of netaansluitingen.
Momenteel wordt de inventarisatietool van MyZAP gebruikt als demo naar potentiële klanten, terwijl de volledige oplossing nog in ontwikkeling is.
"We zijn onlangs van start gegaan met een gloednieuw team vol energie en ideeën, en daar hoort Avisi nu dus ook bij. We hebben voor Avisi als partner gekozen nadat we eerder samen een succesvolle Software Requirements Sprint hebben gedaan: dat smaakte absoluut naar meer. Het team en ik kijken er enorm naar uit om al onze ideeën nu ook daadwerkelijk te gaan realiseren."
Sven van Rooijen
Product Owner MyZAP
Stefan Jansen
Commercial Lead
Dan denken we dat dit ook wat voor jou is.