De risico’s van slechte softwarekwaliteit voor de bedrijfscontinuïteit
Door Barri Jansen / feb 2021 / 1 Min
Klant
Retailgroep binnen Nederland & België
Sector
Retail
Oplossingen
Software Requirements Sprint
Table of Contents
De klant uit deze case is een bekende retailgroep met winkels in Nederland en België binnen het hogere en middensegment. Om de best mogelijke service te kunnen bieden, verzamelt de retailgroep data en klantgegevens en worden klantafspraken en voorraad bijgehouden met behulp van ERP-software.
De klant wil graag groeien, maar wordt belemmerd door beperkingen in de huidige software. Het behalen van deze groeidoelstellingen kan namelijk alleen als de ERP-software voldoet aan de gewenste functionaliteiten. Maar aan welke functionaliteiten moet de software voldoen? Om antwoord te geven op deze vraag voerde Avisi een Software Requirements Sprint uit.
De klant groeit, maar de huidige ERP-software belemmert in het behalen van de groeidoelstellingen. Diverse basisdata - zoals prijshistories - konden niet worden ingezien en voorraadverschillen waren aan de orde van de dag. Ook kon er korting worden gegeven zónder controle, waardoor er geen grip was op kosten en marges. Dit leidt tot inefficiëntie, een slechte service en verlies van omzet.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden - en eventueel in het buitenland te kunnen opereren - is goed functionerende software nodig. Door middel van een Software Requirements Sprint heeft Avisi de klant geholpen om de benodigde functionaliteiten in kaart te brengen. Hierdoor is de klant beter in staat om het juiste ERP-pakket te kiezen.
De Software Requirements Sprint begint met het samen met de klant de belangen van de verschillende stakeholders in kaart te brengen. Hierbij is de klantreis in kaart gebracht en geanalyseerd welke taken en functies elke stakeholder vervult. Deze informatie is in een User Story Map op een overzichtelijke manier weergegeven en er is vastgesteld welke User Stories de hoogste prioriteit hebben.
''Het was een fijne meeting. We werden erg goed begeleid en de juiste vragen werden gesteld. Het is duidelijk dat jullie hier goed bij konden helpen.''
Met de verkregen informatie is een uitgebreid rapport opgesteld, waarin het advies voor de klant is aangevuld met grondig onderbouwde argumentatie. Eén van de adviezen was om voor een standaard ERP-oplossing te kiezen en deze aan te vullen met op maat gemaakte functionaliteiten, waarmee de verkoop van producten mogelijk gemaakt kan worden. Een ander advies was om op zoek te gaan naar specifieke product-software die wel voldoet aan de wensen van de klant. Dit rapport dient als een hulpmiddel bij het communiceren van de benodigde functionaliteiten aan potentiële ERP-leveranciers en kan gezien worden als de basis voor de ontwikkeling van de software.
Een Software Requirements Sprint bestaat uit een sessie met één of meerdere product- of domeinspecialisten vanuit jouw organisatie, een Software Engineer en een Requirements Engineer. Eén van onze Requirements Engineers leidt de Sprint. Dankzij jarenlange ervaring weet deze Requirements Engineer alle aanwezigen te triggeren om op systematische wijze het product op te delen in zogenaamde user stories.
Een user story beschrijft een handeling die een gebruiker moet kunnen verrichten wanneer hij met de maatwerksoftware werkt. Door al deze user stories op te schrijven en te prioriteren, komen we samen met de klant tot een goed te begrijpen functionele omschrijving van het product.
Het eindresultaat van de Software Requirements Sprint is een User Story Map, bestaande uit:
"De Software Requirements Sprint heeft onze verwachtingen overtroffen. Wij waren zoekend naar hoe de software eruit moet komen te zien en jullie hebben het vorm gegeven. Wat fijn!"
Retailgroep binnen Nederland & België
Stefan Jansen
Commercial Lead
Dan denken we dat dit ook wat voor jou is.