Als koepelorganisatie zorgt HDN voor veilige, zorgvuldige en slimme informatie-uitwisseling in het financiële woondomein. Zij faciliteren de gestandaardiseerde communicatie tussen hypotheekaanbieders en adviseurs. Bijna alle financieel adviseurs en vrijwel alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten zijn aangesloten op het HDN-platform, net als franchiseketens, serviceorganisaties en IT-leveranciers.
De communicatie tussen banken, hypotheekaanbieders en adviseurs gaat via zogeheten XML-bestanden (een standaard waarmee
gestructureerde gegevens in platte tekst kunnen worden weergegeven). De informatie in dit berichtenverkeer moet gestandaardiseerd zijn,
zodat de verschillende systemen van de verschillende instanties elkaar begrijpen. Dit wordt vastgelegd in een XSD-schema (een taal voor
het beschrijven van de structuur van XML-documenten), maar zoals je je kan voorstellen, is dit een erg technische weergave.
Ook niet-technische medewerkers moeten de standaard of ‘het schema’ kunnen begrijpen en daarom is er behoefte aan een
schemabeheertool, een applicatie met een gesimplificeerde en visuele weergave van de schema’s voor de verschillende soorten berichten
die uitgewisseld worden, inclusief aanvullende informatie voor niet-technische medewerkers.
Het doel van HDN is een innovatieve organisatie die samen met diverse stakeholders de hypotheekbranche vooruitbrengt door verbetering
en vernieuwing. Je kunt hierbij denken aan verbeteringen op de inhoud van de berichten die uitgewisseld worden door de verschillende
ketenpartners, maar ook aan het introduceren van nieuwe berichten om zo de processen in de markt verder te digitaliseren. Time-to-market
is daarbij essentieel. Hoeveel tijd kost het om een verbetering te implementeren van concept tot marktintroductie?
Het implementeren van verbeteringen in bestaande schema’s kostte HDN in de oude schemabeheertool veel moeite. De tool was traag en
voorkwam fouten niet, waardoor medewerkers van HDN weken nodig hadden om de schema’s te controleren voordat deze in de markt
geïntroduceerd konden worden. Hierdoor werden uitgebreide verbeteringen grotendeels vermeden vanwege de impact die ze hadden.
Daarnaast was het niet mogelijk om nieuwe processen voor berichtenverkeer te digitaliseren, omdat er in de schemabeheertool geen nieuwe schema’s konden worden toegevoegd voor nieuwe processen. Dit leverde het grootste probleem op, want verdere digitalisering van de keten was hierdoor onmogelijk.
Het was hoog tijd voor een nieuwe schemabeheertool die verdere digitalisering van de keten mogelijk maakt en tegelijkertijd de time-to-
market drastisch moest versnellen.
De nieuwe schemabeheertool moest het aanbrengen van wijzigingen aan bestaande schema’s eenvoudiger en sneller maken, zodat de
time-to-market verbeterd kan worden. Daarnaast moesten er ook nieuwe schema’s geïntroduceerd kunnen worden voor nieuwe processen.
Om de requirements in kaart te brengen, heeft het software-ontwikkelteam samen met de key-users van de schemabeheertool een user story map gemaakt. Een user story map is een visuele weergave van de benodigde functionaliteiten en geeft de context van de gebruiker weer. Hiermee creëer je een gezamenlijk beeld. Klik hier om meer te lezen over een user story map.
Zoals bij ieder project in complexe domeinen waren er natuurlijk interessante uitdagingen en specifieke wensen van de klant.